Sytuacja związana z pandemią koronawirusa niewątpliwie wpłynęła na zmianę zachowań wśród konsumentów, a wiosenny lockdown mocno zaważył na planach reklamodawców w perspektywie całego roku. Dostosowanie celów komunikacji musiało odpowiadać obecnej sytuacji oraz nowym potrzebom nabywców.

Czy dotychczasowe zwyczaje społeczne, zakupowe a w konsekwencji reklamowe odmienią się na zawsze?

 

  1. Zakupy – idziemy jeszcze bardziej w online

 

Konsumenci coraz więcej kupują online, a firmy starają się przenieść swój biznes do Internetu. Lockdown niewątpliwie jeszcze bardziej przyspieszył trend jakim jest e-commerce. Bezkontaktowość, bezpieczeństwo, szybkość – to główne aspekty jakimi kieruje się konsument dokonując decyzji o zakupie produktu.

Kolejki ze sklepów stacjonarnych przenoszą się do e-commerce – zamknięcie wielu galerii handlowych jeszcze bardziej wpływa na to zjawisko. Czy tradycyjny handel przejdzie do lamusa?

 

  1. Więcej konsumujemy mediów

 

Pandemia sprawiła, że bardziej konsumujemy media. Jak podaje wiele źródeł, nie tylko więcej surfujemy po Internecie, ale zwiększył się również czas oglądania telewizji. Pandemia podtrzymała jeszcze większą popularność platform streamingowych. Zamknięcie kin, teatrów oraz innych miejsc kulturalnych niewątpliwie zaważyło na zmianie w spędzaniu wolnego czasu. Pozostanie w domach na czas pandemii pozwoliło również patrzeć na zjawisko multiscreeningu  z nieco innej strony – nie tylko pod kątem konsumowania treści rozrywkowych z wielu ekranów równocześnie. Domownicy podczas kwarantanny mogą realizować wiele aspektów życia społecznego dzięki wielo-ekranowości – wystarczy wspomnieć o e-learningu, telepracy czy e-banku, e-urzędzie.

 

  1. Reklama nadal ważna

 

Rosnąca popularność reklamy online nie powinna nikogo zdziwić – to dzięki niej możemy szybciej docierać do ludzi, bo coraz większa część konsumentów właśnie tam się znajduje i szuka informacji o zakupach. Internetowe wydatki reklamowe znacząco się zwiększyły.

II połowa roku ożywiła ponownie reklamę telewizyjną – coraz więcej marek zdecydowało się na realizację kampanii w tym medium. Pomimo zabezpieczania środków oraz zatrudnien pracowników, firmy nie zamroziły całkowicie wydatków mediowych.

Promowanie się w czasie pandemii jest kluczowym elementem strategii dla wielu marek. Ewentualne decyzje o rezygnacji ze stale prowadzonych kampanii, mogłyby odbić się w konsekwencji na znaczącym spadku sprzedaży produktów lub  osłabieniu wizerunku.

 

  1. Komunikacja do marek

 

‘Jeśli jesteś marką, wyjdź do ludzi’ – częste hasło, które kontrastowano w obliczu pozostawania ludzi w domach na czas pandemii. Potrzeba komunikacji  marki z konsumentem jest kluczowa - jak pokazało wiele badań, ludzie potrzebują uspokajających sygnałów od firm, których produkty kupują. Humor i nadmierne promowanie się na sytuacji związanej z pandemią nie do końca wpisują się w strategię, na której powinny opierać się firmy w przekazie reklamowym. Co pokazały ostatnie miesiące - odnalezienie się w nowej codzienności oraz krzepiące treści są komunikatami niezbędnymi w podtrzymywaniu relacji ze swoimi odbiorcami.