Zmieniający się świat, rozwój nowych technologii, coraz szybsze tempo życia... to wszystko ma odzwierciedlenie również w konsumpcji mediów. Pokolenia młodych ludzi same wybierają to, co chcą oglądać, a często sami tworzą treści, które trafiają do zasięgowych mediów. W ten trend wpisuje się doskonale rozwój platform VOD (video on demand).

W obecnych czasach wszyscy najwięksi nadawcy telewizyjni w Polsce łączą działania na ekranie telewizora z kanałem online. Te dwa media bardzo się przenikają i wzajemnie uzupełniają, dlatego posiadanie serwisu VOD jest niezbędne, aby nadawca mógł poszerzyć swój zasięg i dotrzeć ze swoimi treściami również do użytkowników non TV. Serwisy z darmowymi treściami video dają możliwość dostępu do kontentu telewizyjnego, ale oglądanego o dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Ta ogromna elastyczność wpisuje się w charakterystykę młodego pokolenia, które ceni sobie swoją indywidualność i niezależność.

Według najnowszego badania VideoTrack 4 widoczny jest również rozwój rynku SVOD, czyli płatnych serwisów z długimi formatami video działających na zasadzie wykupionej subskrypcji. Z roku na rok rośnie liczba użytkowników tego typu serwisów, a największy udział mają wśród nich oczywiście osoby młode, głównie w wieku 16-24 lat. Ogromny wpływ na ten trend ma również ekspansja serwisów abonamentowych takich jak Netflix czy HBO Go, które stały się już markami masowo rozpoznawalnymi przez konsumentów.

Jak deklaruje blisko 50% badanych osób głównym powodem korzystania z serwisów SVOD jest brak wyświetlania reklam – w przeciwieństwie do darmowych serwisów VOD, gdzie użytkownik musi obejrzeć blok reklamowy, aby móc oglądać interesujące go treści. Świadczy to tylko o tym, że internauci coraz częściej są w stanie zapłacić za dostęp do szerokiego wachlarza treści video, w zamian za brak reklam.

Jednak pomimo rosnącej siły treści video online nie słabnie rola tradycyjnej telewizji. Ma ona nadal stabilną widownię, która przyzwyczajona jest do swoich ulubionych formatów emitowanych o stałych porach dnia. Aczkolwiek rosnąca konkurencja w obrębie serwisów VOD i SVOD sprawia, że tradycyjna telewizja staje się coraz mniej ciekawa dla widzów, którzy z czasem mogą ograniczyć się tylko i wyłącznie do konsumpcji ulubionych formatów w Internecie. 

Obecnie jednak większość konsumentów to widzowie zarówno telewizji, jak i serwisów VOD i SVOD. Kanały te w wielu sferach się przenikają i wzajemnie uzupełniają, dlatego widoczny jest trend, według którego reklamodawcy lokują swoje budżety reklamowe w obydwu tych mediach. Pozwala to bowiem na budowanie szerokiej komunikacji w kanale video, dotarcie zarówno do młodszych, jak i starszych grup docelowych, a finalnie osiągnięcie wysokiego zasięgu kampanii pozwalającego na zbudowanie świadomości swojej marki wśród szerokiego grona konsumentów.

* Źródło: Badanie VideoTrack agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI w kwietniu 2019 roju na próbie 1,5 tys. internautów.